Monday, March 21, 2011

CARILAH REZEKI SEPERTI DIKEHENDAKI ALLAH

Dalam mencari rezeki dan kekayaan, ada ketikanya kita lupa untuk menyemak sama ada cara kita itu betul atau tidak berpandukan al-Quran dan Sunnah. Ini kerana, maklumlah kita telah diperintah oleh British sejak beratus tahun, dan kalau nak di kira dari pemerintahan Portugis sudah lebih 500 tahun, jadi unsur-unsur yang bukan Islam itu telah menjadi darah daging. Idea dan dasar Machiaveli iaitu “Matlamat menghalalkan cara” masih menjadi ikutan kita. Kita rasa bangga berpegang pada Tsun Tze Art or War iaitu seni berperang - asalkan menang. Tak kita sedari bahawa perkara itu adalah bertentangan dengan Islam dan, tubuh dan anggota kita akan disoal di depan Allah Rabbul Jalil di Padang Mahsyar.
Banyak hadis-hadis yang menerangkan tentang halal-haram dan syarat syarat untuk mencari rezeki yang diberkati dan diredhai Allah. Untuk mengetahui lebih terperinci bukalah http://rahsiarezeki.wordpress.com/  Berikut ini diberikan beberapa ayat dan hadis yang menerangkan tentang bagaimana mencari rezeki seperti yang di kehendaki Allah. 

Meninggalkan yang Dilarang dan Berhati-Hati dalam Perkara Syubhat. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidak sampai seseorang hamba keperingkat golongan orang-orang bertaqwa, sehinggalah ia tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang dan sentiasa berhati-hati daripada melakukan perkara-perkara yang menimbulkan keraguan (perkara-perkara syubhat).” H.R. at-Tarmizi
http://www.frekuensikaya.com/

No comments:

Post a Comment