Monday, March 21, 2011

Tulis Dan Senaraikan Hajat Anda

Bagaimana kita boleh mencetuskan imaginasi yang cemerlang? Antara waktu yang paling baik untuk mencapai imaginasi yang cemerlang ialah ketika kita membaca, menulis dan belajar. Imaginasi kita subur melalui 3 kegiatan ini. Bacalah apa yang anda minati dan suburkan minda anda kerana membaca akan meluaskan imaginasi kita, bukan sahaja ilmu. Amalkan selalu sebagai aktiviti harian, atau sekurang-kurangnya mingguan anda supaya lebih tepat imaginasi anda, lebih cepat anda mencapai hasrat dan cita-cita. Tapi awas, GUNAKAN UNTUK PERKARA KEBAIKAN SAHAJA.
Satu rahsia yang boleh diamalkan ialah dengan menulis di atas sekeping kertas dan meletakkannya di tempat yang anda mudah membacanya. Senaraikan hajat anda, atau cita-cita anda. Contohnya dalam masa 2 bulan anda ingin membuka restoran. Setelah anda senaraikan, letakkan di tempat yang mudah dibaca dan baca setiap hari. Dengan cara ini minda anda dapat merakamnya dengan sangat cemerlang dan “meregister” perkara itu di dalam kotak fikiran/minda anda.

Selepas anda menyiapkan senarai hajat anda itu, tetapkan hajat anda itu agar tidak berubah lagi. Kemudian imaginasikan atau bayangkan perkara yang anda hajatkan. Contohnya jika anda ingin membuka restoran 4 bintang, bayangkan anda melayan pelanggan, mengira wang jualan, tetamu mengambil tempat duduk, dan pekerja-pekerja anda gembira dalam menjalankan tugas mereka… seterusnya.. seterusnya. Lakukan dengan “Yakin Anda Mencapainya
http://www.frekuensikaya.com/

No comments:

Post a Comment