Sunday, March 20, 2011

Harta Perlu untuk Menegakkan Urusan Agama dan Urusan Dunia

Mengapa kita harus kaya? Berdasarkan hadis Rasululullah s.a.w. “Pada akhir zaman kelak, manusia harus menyediakan harta untuk menegakkan urusan agama dan urusan dunianya.” H.R. At-Thabrani
Islam sentiasa menggalakkan umatnya untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka tetapi mesti dalam batasan syariah yang dibenarkan. Kedhaifan ekonomi umat Islam sebahagiannya adalah berpunca daripada kegagalan mereka memahami dan mengamalkan Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap dan sempurna. Harta bukanlah untuk tujuan keduniaan semata-mata tetapi termasuk juga untuk melaksanakan ibadat. Contohnya untuk menunaikan ibadah haji, umat Islam memerlukan wang dan bekalan yang mencukupi bagi menampung kos dan perbelanjaan. Untuk mengerjakan solat, kita boleh melakukannya di tengah padang, masih lagi sah, tetapi kita memerlukan tempat perlindungan dari hujan dan panas terik. Oleh itu kita memerlukan tempat yang selesa seperti surau atau masjid.
Adalah penting untuk umat Islam menguasai semua peringkat kegiatan ekonomi seperti menjadi pembekal, pengusaha dan pemasar dalam sesebuah industri di mana selain daripada dapat mengelak ia dimanipulasi dan ditindas oleh orang lain, mereka juga dapat menyediakan makanan halal, yang tiada subhah. Ini dapat menyumbang kepada pembangunan ekonomi umat Islam secara keseluruhannya. Hal ini juga termasuk dalam konteks jihad yang dituntut oleh agama.
Sikap mengabaikan keperluan ekonomi di dunia akan melemahkan kedudukan serta martabat orang Islam itu sendiri. Dalam masa yang sama ia memudahkan umat Islam dieksploitasikan oleh orang lain.

Oleh kerana kita disuruh untuk berusaha dan mencapai kejayaan “di dunia dan di akhirat,” dalam buku ini saya akan memberikan sebanyak mungkin garis-panduan, tips dan langkah-langkah bagi membantu anda untuk berjaya. Kejayaan yang dimaksudkan ialah untuk menjadi orang yang senang atau berjaya dari segi kewangan dan kehidupan di dunia dan kejayaan ini di ikuti dengan kejayaan yang mendapat keredhaan Allah di akhirat InsyaAllah, berdasarkan garis panduan menurut al-Quran dan hadis.
http://www.frekuensikaya.com/

No comments:

Post a Comment