Monday, March 21, 2011

Fungsi Dan Kajian Terhadap Otak

Otak merupakan organ bagi pusat kawalan utama bagi badan. Ia menerima maklumat melalui deria dari dalam dan luar tubuh. Ia menganalisis maklumat ini dan kemudiannya menghantar perutusan kepada badan yang mengawal fungsi dan tindakannya. Otak mengingati pengalaman lepas, dan merupakan punca fikiran, mood, dan emosi.
Otak merupakan pusat kawalan bagi sistem saraf tunjang yang bertanggungjawab bagi kelakuan dan tindakan. Otak terletak di kepala, dilindungi oleh tengkorak dan hampir dengan perkakasan deria bagi penglihatan, pendengaran, keseimbangan, rasa dan bau. Rangkaian saraf pada otak adalah amat kompleks.
Otak merupakan organ pemproses maklumat pusat badan. Ia terkandung dalam kepala melalui saraf kranial, dan berhubung dengan saraf tunjang, yang menduduki badan melalui saraf belakang (spinal nerve). Otak merupakan pusat akal dan minda, yang merangkumi komponen seperti kognisi, persepsi, tumpuan fikiran (attention), ingatan dan emosi.
Otak juga bertanggungjawab bagi mengawal postur dan pergerakan. Ia membolehkan kognitif, pergerakan dan bentuk lain pembelajaran. Otak mampu melaksanakan beberapa fungsi secara automatik, tanpa memerlukan kesedaran, seperti menyelaras sistem deria (contoh: pengawalan saraf (sensory gating) dan pengabungan pelbagai deria, berjalan, dan fungsi badan homeostatis seperti tekanan darah, kawalan seimbangan cecair  dan menyelaras suhu badan. Serebelum mengawal keseimbangan dan pergerakan. Tanpanya, pergerakan tidak dapat diselaraskan.
Otak melalui peralihan dari sedar (jaga) kepada tidur (dan subjenis bagi keadaan ini). Peralihan keadaan amat penting bagi fungsi otak yang betul. Setiap keadaan otak dikaitkan dengan ciri-ciri frekuensi otak.
Neuron adalah aktiviti sel otak yang memproses maklumat. Kajian mengenai otak dikenali sebagai neurosains, bidang biologi yang bertujuan memahami fungsi otak pada semua tahap, daipada molekul sehingga psikologi. Terdapat juga cabang psikologi yang menumpu pada anatomi dan fisiologi otak, dikenali sebagai biological psychology. Kajian bidang ini menumpu pada setiap bahagian individu otak dan bagaimana ia mempengaruhi tingkah-laku.
Pertimbangan pertama mengenai bidang psikologi datang daripada ahli falsafah purba, seperti Aristotle. Ini diikuti oleh pakar psikologi zaman pertengahan seperti Alhazen dan dan Ibnu Sina.

http://www.frekuensikaya.com/

No comments:

Post a Comment