Monday, March 21, 2011

Visualisasi dan Imaginasi

Visialisasi dan Imaginasi ialah satu kaedah yang cepat dan singkat untuk mencapai citi-cita. Bidang in sebenarnya telah diterokai beratus-ratus tahun dahulu oleh orang yang terkenal dalam bidang ini seperti Prentice Mulford (1834-1891), Wallace Wattles (1860-1911), Genevieve Behrend (1881-1960), Napoleon Hill, Norman Vincent Peale, Jose Silva dan lain-lain.

Ramai daipada kita melakukan kesilapan dengan membayangkan berlakunya yang buruk dalam kehidupan kita. Yang selalu membuat kesilapan ini ialah agen insurans kerana mereka selalu datang kepada kita menyatakan akan berlaku mala petaka seperti kemalangan, kesusahan, kebakaran, keputusan wang pada satu hari nanti dan jika tidak mempunyai perlindungan, kita akan susah. Memang kita perlu bersedia sentiasa tetapi janganlah dibesar besarkan perkara yang tidak kita ingini itu kerana ini mengundang yang kita sebut itu untuk datang (berdasarkan Law of Attraction.) Mulai dari hari ini fikirkan yang baik sahaja, InsyaAllah yang baik itu akan datang kepada anda. Ingatlah: What You Think is What You Get (WYTWYG.)

Untuk cemerlang dan mencapai kejayaan, kita mestilah membuang semua unsur negatif dalam minda dan fikiran kita. Ia digelar juga unsur mazmumah yang tercela dan keji seperti hasad dengki, suka mengumpat, menghina, tinggi diri, angkuh, bongkak, ria’, bangga pada diri (ujub), sifat ingin dipuji dan sebagainya. Senarai ini akan menjadi beratus-ratus. Anda fikir lah sendiri. Buang ia dari sifat anda dalam tindak tanduk seharian. Buang sifat itu kerana Islam sendiri telah banyak memberi amaran kepada kita supaya tidak mengumpat, tidak sombong, tidak mengambil hak orang dsb.

Setelah membuang semua sifat dan sikap negatif itu barulah anda boleh menanamkan agenda positif dalam diri dan fikiran anda. Barulah mudah dan tidak berlawanan dengan apa yang anda inginkan. Sebagai contoh anda ingin mencapai impian sebagai pelajar terbaik kajian Kejuruteraan dalam setiap semester. Mana mungkin anda boleh mencapai sekiranya jiwa anda masih berselaput dengan kata-kata yang negatif keluar dari minda anda bahawa anda pelajar yang lemah, tiada dorongan, latarbelakang keluarga yang berfikiran mundur, rendah diri dan sebagainya.

Ramai daripada kita yang menghabiskan masa yang terlalu banyak mengimaginasikan perkara yang kita tidak mahu. Apabila kita bertengkar, otak kita dirangsang untuk mencari kesalahan pihak lawan. Ramai daripada kita yang lebih suka membuat complain, rungutan,  melepaskan perasaan tidak berpuas hati, melontar kesana dan kemari, berdemonstrasi, merusuh, melakukan vandalisme dsb daripada berbincang dan bertukar-tukar idea. Apabila kita melakukan perkara yang negatif sedemikian, otak kita akan terus mencari jawapan, mencari helah dsb untuk memenangi pihak lawan tanpa rasional asalkan menang. Apabila ini berlaku, otak kita telah disalah-gunakan dan seseorang itu juga tidak dapat mencapai kejayaan yang gemilang kerana dia sentiasa mengimaginasikan benda yang negatif di dalam mindanya seperti bertengkar, membaling batu dan sebagainya.

Sepatutnya otak kita dilahirkan untuk mencipta idea-idea yang cemerlang, yang kreatif yang inovatif dan mencari penyelesaian kepada masalah hidup, menjernihkan hubungan silaturrahim dan persaudaraan.
http://www.frekuensikaya.com/

No comments:

Post a Comment