Sunday, March 20, 2011

OTAK ORANG KAYA DAN OTAK ORANG MISKIN.

Tahukah anda bahawa kehidupan seharian antara orang kaya dan miskin sangat-sangat jauh bezanya? Di dalam otak manusia terdapat 10 trillion synaps yang diciptakan Allah untuk memimpinnya setiap nano saat pergerakannya. Otak mampu menjalankan perkara yang amat rumit. Sebagai contoh, otak manusia mengandungi sekitar 10 ke 15 bilion sel neuron, setiap satunya bersambung dengan neuron yang lain.
SubhanAllah, Maha Suci Allah menjadikan otak kita begitu unik, begitu hebat dan sempurna. Tahukah bahawa Allah menjadikan kejadian manusia ini begitu sempurna dan sebaik-baik kejadian. Manusia juga diberi kelebihan yang melebihi makhluk-makhluk Allah yang lain. Firman Allah, “Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak Adam, Kami angkat mereka di daratan dan di lautan. Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan. Al-Israk: 70

Kalau dikatakan “kelebihan yang sempurna”, sungguh hebat manusia itu sebagai sebaik-baik kejadian. Kita sendiri lihat otak manusia lebih hebat dari superpower computer, alat megatronics kerana alat itu perlu dikawal oleh manusia dan tak boleh berjalan sendiri. Manusia juga lebih hebat dari engine V8, lebih hebat dari stemcell transplant, lebih hebat dari program Java, satelit dan lebih hebat dari apa-apa sahaja yang telah dicipta oleh manusia kerana manusia mencipta sesuatu menggunakan otak. Sedangkan otak dicipta oleh Allah s.w.t. Semestinya otak itu lebih hebat dari apa yang dicipta oleh otak.
 
Begitu juga kalau dibandingkan dengan kehidupan lain yang Allah jadikan, tak sehebat manusia. Ada binatang pandai mencari makanan sendiri tetapi tinggal di dalam hutan. Ada binatang yang boleh bermanja dengan manusia seperti kucing tetapi tidak pandai bercakap seperti manusia. Ada binatang yang pandai memanjat tetapi takut dengan manusia dan makanannya di ambil di mana mana pokok tetapi dia tidak pandai mencipta makanan atau mencipta resepi seperti manusia. Manusia boleh mengayuh basikal, dan ada chimpanzee yang dilatih mengayuh basikal tetapi tidak tahu membaikpulih basikal yang rosak. Otak manusia yang dilatih boleh membuat pertunjukan akrobatik, melayang-layang di udara, berpusing-pusing dan melakukan pelbagai aksi stunt.

Hebat-hebat otak, tetapi tahukah anda bahawa manusia menggunakan hanya beberapa peratus (%) kecil sahaja daripada kehebatan otak. Dikatakan, hanya 2-5 % sahaja. Einstein, ahli fizik yang hebat itu pun menggunakan beberapa peratus kecil sahaja (tak lebih 10%) daripada keupayaan otaknya. Sebenarnya otak boleh digunakan dengan begitu dahsyat sekali yang menghairankan orang yang tidak melatih otaknya untuk sesuatu tujuan. Tahukah anda, apa sahaja yang kita lakukan setiap hari, secara bersungguh-sungguh dan secara konsisten, secara iltizam, anda akan mendapat ilmu yang lebih yang tidak diperolehi oleh orang lain. Apa saja, InsyaAllah (selagi Allah mengizinkan). Contohnya seorang yang belajar computer hari-hari, satu hari dia akan menjadi pakar (expert) walaupun sebelum itu dia buta komputer.

Seorang tukang kasut, kalau hari-hari dia membaiki kasut, berilah apa jenis kasut pun dia boleh membaikinya. Begitu juga orang yang suka bermain bola dan dilatih sejak kecil dan memberikan sepenuh tumpuan, InsyaAllah satu hari nanti dia akan menjadi pemain professional yang digeruni jika dia betul betul melakukannya tanpa hirau akan kesusahan-kesusahan yang bakal dilaluinya. Contohnya Ratu Squasy Negara, Dato’ Nicol David yang bermula pada awal usianya 5 tahun; pada masa itu beliau sangat kecil yang mana raket skuasynya lebih besar daripada beliau dan beliau tidak ada kekuatan untuk mengangkatnya. Pada usia 8 tahun, Nicol mula memandang serius pada skuasy, berlatih dengan tetap dan bermain di dalam pertandingan skuasy sehingga menjadi pemain terbaik dunia pada waktu ini.

Saya suka menonton pertunjukan akrobatik/pemain gimnastik dari China, anda tentu kagum bagaimana mereka boleh berputar-putar di udara, melambung-lambungkan berpuluh-puluh pinggan sekaligus dan menyusun diatas kepada mereka, hinggakan tiada yang jatuh atau pecah. Mereka boleh melakukan lebih dari itu dan  kadang-kadang kita tak percaya aksi itu mampu dilakukan oleh manusia.

Berbalik kepada pokok perbincangan mengenai topik ini, sebenarnya, daripada otak itu sendiri boleh dikenali sama ada seseorang itu kaya atau tidak. Walaupun tidak ada lagi kaedah saintifik yang dapat mengenali orang kaya atau miskin, tetapi saya yakin, satu hari nanti akan ada saintis yang mencipta alat untuk mengesan perbezaan sel otak orang kaya dan sel otak orang miskin seperti mana kita boleh kesan seseorang itu mempunyai pertalian keluarga melalui DNA. Ini kerana sel otak terdapat pelbagai bentuk dan sel-sel ini membentuk idea, pemikiran, pandangan, pergaulan, budibicara, dan sebutlah apa sahaja semuanya di proses melalui otak terlebih dahulu. Jika otak itu hebat maka Penciptanya lebih Maha Hebat lagi.(Maha Pencipta.)
Berpuluh-puluh tahun dahulu DNA adalah dianggap mustahil, begitu juga sebelum Presiden John F. Kennedy mengarahkan penerokaan ke angkasa lepas, pergi ke bulan adalah dianggap mustahil. Ada beratus-ratus lagi perkara yang dianggap mustahil tetapi pada hari ini telah menjadi kenyataan bahawa ia boleh dilakukan. Antara perkara yang orang dahulu anggap mustahil ialah bercakap dengan orang yang berada di benua lain (telefon), handphone, jantung palsu menggunakan bateri, kapal selam, melihat sel yang berjuta-juta kali halusnya (microscope), dan sebagainya.
 
Ini secara jelas telah disebut oleh Allah s.w.t di dalam surah Ali Imran ayat 110 yang bermaksud:
'Kamu (wahai umat Muhammad ) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)'. Ali Imran: 110
http://www.frekuensikaya.com/

No comments:

Post a Comment